torsdag 28 juni 2012

Fika bak

 
Idag blev det lite bak åt min kära vän Martina. Imorgon är det nämligen sista dagen på hennes praktikplats.Frågan kom om jag kunde hjälpa henne med detta och självklart kan jag det. Jag som älskar att baka. Skulle kunna göra det varje dag om det så vore. Men då skulle man rulla fram.
Nåt som jag tycker går lätt att baka till många är Drömmar. Ja choklad i kvadrat, snoddas you name it. Kärt barn har många namn.


Skulle det vara så att ni blev supersugna och skulle vilja baka dessa godsaker , så kommer här receptet:


Drömmar

150 g smör
2 st ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk
4 dl mjöl
3 msk kakao
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
Rivet skal av en ½ apelsin.

Chocklad kräm

75 g smör
3½dl florsocker
1 msk kakao
2 msk kaffe
2 tsk vaniljsocker

Garnering

Kokos


Gör så här:
  1. Smält smöret
  2. Vispa ägg och socker poröst så länge.
  3. Blanda i mjölken i smöret, häll sedan ner i smeten.
  4. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker i en bunke. Häll sedan ner i smeten och blanda sedan försiktigt,
  5. Till sist häller du i apelsinskalet.
  6. Grädda imitten utav ugnen på 225 grader i 10-15 min. Beroende på hur stor form du har.

Choklad kräm
  1. Smält smöret
  2. Häll upp florsocker, kakao och vaniljsocker i en bunke.
  3. Häll i smöret och kaffet och rör till en kräm.
  4. Bred på krämen på kakan och garnera med kokos.

 ( Låt kakan svalna något innan du lägger på chocklad krämen. )




/♥ Maddi

1 kommentar:

  1. Din kära vän tackar så hemskt mycket! Drömmarna kommer göra succé! <3

    Svante undrar när han får komma och bli matad med kakor o bullar? Jag är tydligen en ganska dålig bullmamma...

    För övrigt så ska vi bestämma en dag för lite sashkev-häng snart. Ba' såru vet lixom! Kbk!

    SvaraRadera